rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Saturday 10 October 2009

Mari Kira Markah Boling

Photobucket

Salam guys.. Khamis malam lepas aku berpeluang follow Malin n Apad g training boling.. aku?? Tgk jek laa, blaja melalui pemerhatian.. Wahlawei.. dasat ek.. kekeke.. Stelah tiba di U-Bowl kat One Utama, dorang register n layan.. sbelah lane kami bebudak skolah projek kot, tgh training.. dasat dorang.. muka mcm nerd jek, tp power main boling.. hehe.. Sedang aku layan tgk Malin n Apad main boling.. tetiba teringin plak nak tau mcm maner permakahan boling nih dikira.. hehe..




Aku nih mmg zero pasal camne nak kira markah nih.. Siyes.. so bler aku da tau sket ilmu BASIC nih, so aku harap dapat berkongsi ilmu ngan korang yg xpernah nak amek tau pasal markah nih.. hehehe.. at lebih baik tau sket drpd xtau langsung kan.. keke..

So aku selitkan sekali screenshot pki kamera henpon aku yg segan ini untuk memudahkan korang paham aper yg aku cuba maksud kan.. better aku buat ulasan dalam bentuk point untuk memudahkan pemahaman.. kalu ader salah silap mintak tegur aku ek.. :D

• Satu game, bleh baling 10 jek dgn syarat korang STRIKE sumer game dan tambahan 2 kali balingan jika semua STRIKE.. yeahhhh.. hehe..
• Jika mendapat STRIKE, dpt 20 markah secara umum nyer.. Yey yey..
• Kalu x STRIKE pada balingan pertama (1st attemp), korang boleh baling kali kedua (2nd attemp) utk tumbangkan baki pin ataupon stakat yg mampu.
• Jika balingan kedua korang dapat tumbangankan semua baki pin, ia disebut SPARE dan markah adalah 10 secara umum nyer..
• Kalu bola masok longkang, korang xkan dpt point. (Budak tadika pon tau.. haha..)
• Situasi: jika anda dpt STRIKE pada balingan ke-8, tetapi pada balingan ke-7 anda tidak berjaya menumbangkan baki 3 pin (makna nyer hanya 7 pin dpt ditumbangkan setelah 1st attempt dan 2nd attempt), maka markah STRIKE anda sebyk 20 akan dikenakan penalti sebanyak 3 markah.. So anda dpt 17 markah jek..
• Penalti juga akan dikenakan sekiranya balingan ke-9 pon sama kes mcm balingan ke-7 tadik.
• Situasi: sekiranya anda mendapat STRIKE berturut2 pada balingan pertama dan kedua, maka markah STRIKE pertama anda sebanyak 20 akan ditambah dgn nilai jatuhan pin balingan ketiga (yg 1st attemp tuh laa).. Contoh sekiranya balingan ketiga dpt 8 markah (pada 1st attemp tuh), nilai markah ialah 20 + 8. Sila rujuk gambar.. hehe..
• Markah SPARE bleh bertambah sekiranya balingan seterusnya (1st attempt) mendapat markah.. Contoh, balingan ke-4 dpt SPARE 10 markah + balingan ke-5 dapat 9 markah.. maka jumlah markah sbenar SPARE anda tadik ialah 19 markah.
• Jika balingan ke-7 anda berjaya jatuhkan 5 pin, pastu 2nd attempt masok longkang, markah terkumpul sbl nih hanya ditambah 5 markah jek..
• Kalau balingan ke-10 dpt STRIKE, anda bleh baling lagik, kalu dpt STRIKE gak, bleh baling lagik untuk last time.. biasa nyer balingan ke-10 nih org pulun utk dpt up kan markah masing2..
• Kalu kita dpt jatuhkan pin SPLIT (tiang gol, yeker.. hehe..), kita dpt ehem2 markah.. brape tuh? Aku kene konpemkan balik.. sbb berdasarkan pemerhatian aku, xdpt markah tambahan pon slain papan markah tunjuk kotak jek.. hmmm.. korang tolong konpemkan ek.. hehe..

So diharapkan dengan penerangan simple nih, smoga korang mendapat ilmu yg cuba aku sampaikan yek.. lebih baik tau dprd xtau langsung mcm aku sbl nih.. haha.. kalu aku lebih info nanti, aku up kat ruang chit-chat nanti.. hehe..

P/s: aku akan join tournament boling IWK bulan depan, 15 November 2009 kat Sunway Pyramid.. main 5 game tuh.. konpem penat gler.. hehe.. tp jgn risau, aku xpandai main pon.. nasib baik ader org nak amek aku join team yg xpower gak.. at least byr RM30.00 jek pastu dpt baju T, main 5 game, dpt goodie bag dan dpt usha awek.. kekeke…

Photobucket
Photobucket

3 comments:

phat_lee said...

wah..beza point aku n alin, tapi dulu dia punya scor lagi gila..199..aku lak x sampai 100..adeh laa...jangan risau...15hb ni aku datang utk gelakkan korg..

Fadli Tahir said...

Chess.. ko jgn gelakkan aku.. ko gelakkan malin, dier power main boling.. Zaman skang org gelak kat player power jer.. kalu player xpower plak, musti kasi smangat.. hehehe..

P/s: aku akan pastikan aku tidak mendapat ranking pemain lelaki yg last skali.. dpt seken last pon ok per.. erks... Yey yey..

Farhan Ridzuan�� said...

assalammualikum bro. nak tanya sikit kalau balingan pertama itu strike untuk frame pertama. then frame kedua balingannya hanya jatuh 8+1. berapakah mata kiraanya? saya cuma nak tahu mata untuk strike itu berapa? Boleh terangkan? Terima kasih :)