rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Sunday 27 September 2009

Wayang: Jin Notti

Photobucket
Aku nak wat entri nih jumaat lepas. Tp skang br berkesempatan. Sibuk sgt ker? Xde lah, g beraya umah sedara mara jek.. smalam aku keje shift petang, pastu malam plak kene g braye gak.. so tiada kesempatan nak wat entri nih.. Jin Notti, lakonan Fara Fauzana & Mawi.. aku tgk hari kamis lepas pas abes keje.. overall citer nih agak ringan jek.. KRU mmg guna dorang nyer market utk up filem nih.. bg aku market Fafau mmg laa tinggi n most org yg nak tgk citer nih pon sbb Fara Fauzana jek.. Mawi????


Hmmm.. xbest la mawi blakon.. aku pon xpaham nape nak pki Mawi tuh.. siyes mamat tuh da xde aura.. mayb sbb da kawen kot.. haha.. bukan laa nak jeles.. sbb bg aku, kalu nak blakon filem nih bkn calang2 org leh jadi hero n heroin… kalu stakat blakon drama bleh laa kot si mawi tuh.. Fafau pon samer jek.. tp better laa dr si mawi tuh.. hehe.. mesti korang bengang kat aku kan sbb kondem org.. aku cuma nyatakan aper yg aku rasa jek.. its our Malaysia film maaa.. mesti mau tgk yg best2 jek.. baru laa berbaloi dgn harga tiket yg kita byr… org akan respek filem kita jika hasil tuh setaraf ataupon at least boleh membuka mata penonton nyer..


Jalan crita yg simple dan mudah difahami.. sampai perkara2 yg akan berlaku pon bleh diduga.. crita nyer berkisar ttg Notti yg dipenjara dsbbkan terlalu baik mcm bapak nyer.. pada harijadi nyer yg ke sratus brape entah, Notti dihadapkan ke mahkamah jin.. hakim segala jin beri peluang kat Notti utk buktikan yg dia dier masih jin yg bagos.. so Notti di“flush”kan ke bumi utk buat jahat.. kalu xsilap 3 peluang diberi kpd notti stelah peluang pertama dan kedua gagal sbb notti nih baik sgt.. pada setiap peluang tuh notti nih jelma dlm manusia utk buktikan dier jahat.. pada setiap peluang gak, watak2 berbeza dilakukan.. tiap2 peluang atau scene tuh plak mesti ader mawi.. adeh.. lantak lah..
 
Last2 skali Notti nih mmg masih lagik perangai nyer yg baik hati dan gagal dlm sumer peluang yg diberikan oleh hakim jin.. so hukuman nyer kene buang kat bumi n Notti jd manusia biasa, jumpa bapak dier n bercinta ngan mawi.. aper yg membanggakan ttg citer nih adlh CGI nyer yg bg aku yg terbaik uk filem malaysia.. crita yg ringan, klakar disbbkan lakonan cat farish, acappan, bob lokman, adibah noor, jin kentot menjadikan filem nih sesuai ditonton oleh sumer peringkat umur..

Kiranya raya tahun nih, citer Jin Notti nih lah yg bleh layan kat wayang.. aku yakin xramai muda mudi nak tgk citer mlayu kat wayg dgn alasan citer xberbaloi dgn harga tiket n kepuasan yg dapat bler menonton sesebuah citer.. nape aku ske tgk citer melayu kat wayang? Jawapan nyer mudah jer.. sbb aku nak tgk pkbgn filem malaysia n sejauh mana filem melayu bleh pergi.. lagik satu sbb da xde citer len nak tgk, xkesah laa citer omputih ka or citer mlayu.. hehe..

P/s: aku masih rasakan kehebatan citer The Orphan.. kalu filem malaysia bleh buat segempak mcm tuh, konpem martabat filem malaysia naik smula.. filem Prof Razak?? Yakss.. bler aku tdesak jek br aku tgk.. haha..

4 comments:

Cik Nila said...

wahh... awk tgk wayang laa.. overall sbnrnya2, buleh gi layan ke kat wayang citer ni bro?

Fadli Tahir said...

kalu da terdesak, belasah jek.. drpd dok tensen jek.. sumtime, lawak bodoh lebih baik drpd citer sengal 7707.. haha..

phat_lee said...

betul...andai kata tensi, g la tgk Jangan Pandang Belakang Congkak ke, apa ke...yang buleh gelak lupa diri kejap...

Fadli Tahir said...

kalu tgk ngan GKM (geng keta malin) lagik best.. hehe..