rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Sunday 13 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri


Photobucket

Hola2 dan salam.. dikala aku menulis entri ini, aku tgh layan lagu raya wehh.. hehehe.. semangat plak nak sambut raya kali nih walaupon tiada baju raya baru ataupon kasut raye baru.. huhuhu.. dalam 6 atau 7 hari lagi, semua umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidilfitri yg sememang nyer ditunggu2 setelah abes sbulan berpuasa (sbb xmo puase ker? Hehehe…) untuk aku, xde persiapan yg ketara.. sekadar cukuplah pastikan keta aku dlm keaadaan baik dan selamat utk pulang ke kampung halaman.. aku dan keluarga akan pulang ke kampung selepas menunaikan solat raya.. sama mcm tahun lepas.. dalam perjalanan pon xde jumpa jem.. xmcm warga kota yg len pulang ke kampung terutama nyer menjelang esok raya… hehe..


Tetiba teringat lagi masa time2 kecik dulu.. lagi 3 hari nak raya, keluarga aku da berada dikampung dah.. kira nyer kami lah family pertama yg sampai kampung.. so sedikit sebanyak bleh tolong atok n opah wat persiapan raya.. penah dulu, mungkin umur aku dalam 5 / 6 tahun, dorang ramai2 wat masak sate utk hidangan raya.. time tuh enjoy gler sb sumer sepupu2 aku lebih kurang sebaya aku gak.. mmg meriah.. sudah menjadi kemestian setiap pagi raya, ader wat kenduri tahlil.. ramai org kg datang.. so aku pon tolong angkat hidangan utk dorang.. hehe.. sonok sbb ramai org.. kini atok n opah sudah tiada.. belah mak n even belah abah pon da xde atok n opah.. that’s y balik kampung pon terase biase jek.. huhu..

Maser kecik dulu (mase skolah rendah), mak n abah bawak aku n adik2 g pasaraya bli baju raya n kasut raya.. tempat yg jadi pilihan ialah pasaraya Great Wall (skang da xde dah, da terbako) kat pusat bandar klang.. time tuh aku n family masih dok kat Padang Jawa.. so klang lah tempat bersoping.. hehe.. kalu rase kat GW xde pilihan, kami grak g pasaraya len iaitu pasaraya Gama. Aku rase kalu korang nih otai klang, mesti tau nyer kan .. jalan taiping pon jadi pilihan mak aku untuk bli kain langsir n kain ela utk wat baju raya.. pastu pasar kering klang (yg dekat ngan jeti klang tuh) pon konpem akan pegi utk bli songkok ataupon kerepek2. hehe.. kenangan sehh.. terasa sebak plak dihati bagaimana ibubapa aku sanggup berhabis duit demi anak2 nyer gembira.. huk huk.. terima kasih mak n abah.. :D

Pasal mercun plak, maser time aku skolah dulu, mercun2 n bunga api bukan satu benda yg diharamkan.. so setiap kali pegi pasar ramadan, abah akan blikan bunga api n mercun kecik2 nyer.. bunga api, bunga api yg berwarna, mercun pop pop, mercun bunga yg pusing2 tuh (haper tah nama nyer), mercun air pancut (yeker nama nyer), mercun lalat, bunga api ular, mercun roket adalah benda wajib bli.. bler da besar sket, upgrade mercun bom / ketupat, thunder clap n mercun das (ala yg tembak ke langit tuh, kuar sketol2 mcm sambot merdeka.. haha).. salu pas jek berbuka, konpem main bunga api dulu dbl mandi.. sampai penah mercun masok umah, abes kene marah.. hehehe.. peak time main bunga api adalah waktu subuh hari raya.. kol 6 pagi dah kene kejut dek sepupu ajak main mercun.. sonok gler.. spupu2 n pakcik plak siap bawak stok mercun kaw2.. mmg best.. siap main perang2 ngan jiran sbelah.. tp xde laa g tuju kat muka dorang.. Cuma stakat hala ke langit umah dorang (errkk..) n pasang mercun roket serentak.. hehe.. bebudak laa katakan.. skang mercun da jd barang haram.. kalu pegang kene samak.. hehehe.. xdelah, gurau jek.. ini sumer gara2 budak jahat yg g modified mercun sampai jari putus tuh.. tgk jer berita tv, konpem ader budak2 yg masok hospital gara2 bodoh g modified mercun.. tensen aku.. huhu.. kalu laa dorang main benda nih leklok, mesti sampai skang kita leh main mercun dengan halal nyer.. kalu ader pon skang, main takot2 jek.. takot polis tangkap.. yg ader pop pop jek.. hek eleh.. langsung xthrill.. aper leh wat..

Umur semakin meningkat.. benda2 yg salu buat time kecik2 dulu semakin kurang dilakukan.. terutama nyer bab mintak duit raya.. xmalu ka da besar mintak duit raya… tp kalu org bagi, aku hambek jek.. kekeke… jgn tolak rezki wehh.. kalu time zaman skolah menengah dulu bleh laa.. skang da bekerja, spupu yg kecik2 n anak2 buah plak perlu diberi duit raya.. tp stakat aku da keje 3 tahun nih, aku blom penah bg duit raya.. xcukop duit laa wak.. sowi yer bebudak.. insyaallah aku bagi kat adik beradik jer.. kalu xbyk, aku bagi sket.. kasih syg abg bagi pon melebihi dr nilai duit raya tau (alasan xmo kasi duit raya byk2).. haha..

Mcm aku ckp memula td, pas smayang raya br grak balik kampung.. pastu sok hari pulang balik Puchong.. aku pon xamek cuti tambahan pon.. cukuplah cuti jumaat sbl raya tuh.. aku rase mesti ramai yg balik kg hari itu kan .. rabu da masok keje balik (bos aku mesti ske aku sbb xcuti lelamer.. hehe..) aku balik kampung singkat jerr pastu dok umah jerr.. tgk tv lagi best.. xpon layan internet ataupon hapdet blog.. hehe.. stakat harini, aku rase xkua lagik iklan citer2 atau movie best time raya kan .. mungkin sok kot (positif) kuar.. hehe.. ataupon citer best byk kat astro kot.. tp umah aku astro da xde.. huhuhu.. camne ek.. xpe, nasib baik masih ader tv.. layan jek TV1, TV2, TV3, nTV7, CH8 & TV9.. byk gak chanel tuh kan .. hehehe..

p/s: smalam aku join majlis berbuka puasa yg dianjurkan oleh Kenarianz.. aku xamek byk gambar.. Cuma amek time konvoi jek.. aku ske konvoi.. so aku tunjukkan korang gambar time konvoi jek.. sowi gambar kene saiz kecik utk elak lambat load page nih.. hehehe..

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Haa.. yg nih plak video yg dirakam sesuka hati aku jek.. sajer try demo.. kekeke..


No comments: