rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Sunday 13 September 2009

Blogspot: "Read More" Template Entri Ciptaan Aku.. Hehe..

Photobucket


Mmg benar bahawa pihak blogspot telah mewujudkan fungsi read more utk blogger.. namun pabila aku try sendiri, jadik problem plak.. naper plak?? sbb ader review yg aku baca, kalu korang pakai customize template / layout korang nyer blogspot, readmore tuh mungkin xjadik.. kalu nak tanpa masalah, pki classic template jerr yg blogspot bagi.. berbalik kpd situasi aku sbl nih, after setup read more (insert jump break) n post entri, whole page blog aku jd center alignmentment.. makna nyer sidebar aku berada dibawah skali entri.. huhuhu.. puas aku godek2 nak settle problem.. kebetulan satu entri aku wat menjadi plak..


Berbekalan skrip HTML entri berkenaan, maka aku pon meng’try error’ html berkenaan agar aku mendapat hasil yg sepadan.. alhamdulillah akhir nyer aku berjaya gak wat satu template utk entri blog yg mempunyai “Read-More” tanpa sebarang masalh.. Yessss…. So, aku dengan baik hati nyer ingin berkongsi kegembiraan ngan korang aper yg aku da wat.. aku wat sendiri tau.. korang bleh download dan gunakan utk blog korang.. aku blanje.. hehehe..  sila sedut disini.. camne rupa entri tuh ek?? Contoh mudah adalah seperti entri sebelum ni.. sila lihat entri aku yg bertajuk Selamat Hari Raya Aidilfitri. Aper yg ader ialah:

- Gambar utama
- Perenggan 1
- Perenggan 2 dan seterusnya
- Gambar2 tambahan
- Dan link YouTube

Aper yang korang perlu buat hanyalah masukkan entri korang pada teks yang berwarna merah tuh.. jgn edit benda lain yerr.. edit kat normal view (bukan skrin html taw) bler sumer da siap utk membuang lebihan ruang antara perenggan.. alaaa.. nanti korang da buat korang akan pepaham sendiri loh.. hehehe.. so aku harap ngan bantuan template simple nih leh wat korang nyer blog lebih kemas, terutama nyer mereka yg ske taip blog pepanjang dan suka letak byk entri kat main page blog.. bukan aper, bagi aku kalu xwat read-more nih, sian kat reader blog korang kene scroll sampai ke bawah utk bc blog korang nanti.. hehe… korang try laa.. kalu xpaham, kasi komen atau chit chat kat bawah tuh.. hehe..

P/S:- perhatian!!! Sila open file yg korang download tuh pki Microsift Word ataupun WordPad. Bler da siap, copy all n paste kat "edit HTML" blogspot.. haa.. nak pesan nih.. yg kat ruang gambar tuh korang paste laa html code utk gambar korang dr photobucket ya.. kalu yg you tube tuh pon samer gaks.. jgn lupa backup entri korang sbl nak edit2 ek..  aku xmo bertanggungjawab kalu sebarang error terjadik.. hehehe.. Selamat mencuba.. :D

No comments: