rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Tuesday 15 September 2009

Minyak Oh Petrol


Salam semua.. aku rase da hampir sbulan minyak petrol RON 95 berada dipasaran. Mcm2 review yg telah didengari ttg kebaikan dan keburukan pki RON95. harga pada masa entri nih ditulis (maner tau sok naik lagik.. haha) ialah RM1.80 seliter.. kalu dulu harga tuh leh dapat RON97 dengan senang hati.. mcm biase laa mentaliti rakyat bler kenaikan harga berlaku, konpem menimbolkan rase ketidakpuashatian dihati.. aku pon turut merasa tempias nyer kerana bimbang harga barangan lain juga turut meningkat yg dilakukan oleh mereka yg tidak bertanggungjawab.. perrgghh mcm serius jek entri aku kali nih yek.. hehehe.. xde lah..



Mcm aku sebagai pengguna keta kenari, walaupon org kata fuel consumption (nak ckp inggeris gak) xsekuat maner minyak ditelan, namun efek nyer masih lagik terasa.. aku just nak review setelah apa yg berlaku pada diri aku jek.. so mcm yg org lain buat pada awalan aritu, mesti la nak try gak kan .. sama mcm aper yg org len rase dan aku pon rase, minyak makan kuat la.. x perform la.. pickup kureng lah.. kalu xsilap aku isi RM30 (SHELL) jer.. pastu isi skali lagik RM30 utk test power lagik.. hmmm.. ader penjimatan sket.. xbyk pon..

Walaubagaimanapon, disebabkan perasaan ingin tahu, aku pon try isi RON97 (SHELL) stelah tangki kosong smula.. yess.. tenaga kembali.. riang aku.. mmg laa da nama pon RON97.. hahahaha… harga pepaham laa.. xpe2.. nak testing nyer pasal.. mmg puas ati laa.. xyah citer panjang, korang pon tau mcm maner rase nyer kan .. hehe.. then perasaan (ker aku perasan) ingin tahu diriku ini ku teruskan dengan isi plak petrol RON95 PETRONAS.. just isi dalam RM20 jek (mmg btol2 nak testing nih) haha.. hasil nyer.. wadoi.. lagik hampeh.. minyak laju gler.. kene plak kebetulan aku melenjan keta plak.. cair duit aku.. huhuhu…

Member aku pon isi petrol RON95 PETRONAS, grak dr umah Bangi ke opis di KL, mmg menyedihkan.. terdapat peningkatan kos bahanapi hampir 50 peratus.. perghh.. mmg xbest pki minyak PETRONAS kali nih.. skang PETRONAS wujudkan smula peraduan Cool Cash & Car haper ke benda nyer tuh.. aku rase mungkin sbb ramai org xisi minyak dorang kot.. so, utk tarik smula pelanggan, wat laa peraduan mcm tuh.. sape xmo menang duit n keta kan .. hehehe..

Berbalik kat stori aku smula.. pas abes petrol PETRONAS dalam keta ku itu, kembali mengisi petrol RON95 SHELL smula sehingga lah skang (adalah dlm 2 minggu).. aku dah mendapat kesimpulan yg RON95 SHELL adalah lebih jimat drpd RON95 PETRONAS… RON95 SHELL juga aku mula rasekan penjimatan nyer.. bagi aku tips berikot bleh kita praktikkan bersama2:-

 Isi RON95 SHELL jek (jgn tuka2) kalu nak btol jimat duit & petrol
 Bawak keta pada kelajuan yg sederhana
 Jangan melenjan keta
 Bawak la secara berhemah
 Tekanan angin tayar pada sukatan sepatut nyer (kenari ku isi 30 ke 32 psi jek)
 Sistem suspensi yg sihat
 Kurangkan beban didalam keta (kuarkan laa brg2 yg xspatut nyer berada dlm keta tuh)
 Service keta mengikut waktu

Review kat atas tuh berdasarkan apa yg aku lalui jer sbb aku bukan tau sgt pasal bab2 performance enjin nih.. sendiri rase sendiri paham laa kan .. lain org lain taste.. so entri nih bukan lah utk wat provokasi ker haper, just my opion jek.. jgn saman sy aaa… aku dan keta kenariku da mmg salu bersama.. bayangkan dlm sehari, keta aku bergerak lebih drpd 60KM tau.. tuh blom bwk keta g jenjalan, g soping komplek, g makan kat luar (oooppss time malam laa skang kan pose), g kedai la dan sebagainya.. ketaku lah nyawa ku.. hehehe… kalu korang perasan laa kan , xsumer stesen minyak ader RON97 kan ?? Xkesah laa SHELL ka, PETRONAS ka.. xbyk stesen yg ader RON97 kan .. so terpaksa laa layan RON95 jek.. huhu..

P/S: Entri atas aku tulih ketika baru nak start keje pagi td.. pagi2 dapat idea plak..
P/S: Mlm ni aku isi minyak RON95 BHP sbb Apad ckp ranking penjimatan dan performance yg top skali.. isi RM20 jek setelah agak2 tangki hampir kosong (agak nyer laa..hehe..) hasil nyer?? TERBAIK!!!! malah terasa mcm pki RON97 jek.. so after this aku isi BHP lagik n tgk kesan nyer.. adakah ia nyer lebih baik drpd SHELL.. hmmmmm…. Cubalah!!!!

3 comments:

phat_lee said...

hmm...compared Shell RON95 dengan Petronas RON95, keta aku nak Petronas..kalau RON97, dia mintak Shell...lepas ni nak kena isi injector cleaner dengan Octane Booster, test isi full tank BHP, brapa ratus ribu KM leh jalan dengan satu isian...

Unknown said...

saya baru test pakai BHP...agak semput keretaku..tetapi, amat menakjubkan, lebih kurang 90km++ baru satu takuk (rm10) yg turun..ujian dijalankan di jalan area shah alam-klang..agak jem jugak la..tp kalau pakai minyak ni servis kereta kena awal dr biasa la kot...

Fadli Tahir said...

tq mazlina.. keta semput.. hmmm.. adakah anda pki keta 1.8 atau 2.0?? sbb dgr citer kalu enjin besau kalu isi ron95, performance ader kureng sket.. so aku cuma beranggapan anda pki keta besau.. honda 2.0 ker.. wahh..

btw, stakat arini kebykan pendapat bgtau BHP antara yg paling minyak jimat n ader sedap perform...