rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Sunday 11 April 2010

Free i-SMS


Salam semua.. dikesempatan ini, aku nak totorial ngan korang gak pasal satu freeware henpon yg amat cute nih.. diberi nama i-SMS merupakan satu aplikasi henfon Nokia yang bersistem operasi (OS) Symbian versi S60.. maka, disebabkan aku pki Nokia Express Music 5800, so aku nak sharing how-to install benda nih dalam henpon korang.. Mungkin blog2 lain pon dah review pasal benda nih, tp kira nyer entri nih bleh laa digunakan sebagai tambahan info atau salah satu sumber rujukan kawan2 aku yg belum pernah tahu pasal benda nih.. tp siyes ckp arr, aku wat entri nih slepas songlap gambar2 dr blog orang lain n review balek pasal camne nak install.. so a big credit to the respective owner of the source info... So Zahari, let check this out.. hehehe..




Pertama
Declare: aku xkan bertanggungjawab keatas sebarang kegagalan henpon korang berfungsi sbb benda nih aku review atas dasar sharing benda baek jek.. so brani ejas, so brani lah tanggung yer.. tp kalu korang folo step yg betul, pasti sumer akan berjalan lancar.. enjoy kay..

Kedua
Diharapkan korang dapat hapdet dulu software henpon tuh dulu bagi memastikan kestabilan henpon korang tuh.. kang kalu asek hang jek jgn laa plak salahkan aku yer.. hehehe.. Cara hapdet paling mudah = sila g tempat yg ader free wifi > on wifi henpon > bukak hp setting - phone - phone management - device update - option - check for update - dan hapdet - restart hp. tq.

Ketiga
Sila download dulu bahan2 yang diperlukan iaitu: software Free i-SMS Symbian S60v5 dan software SignSIS UI utk crack kan file i-SMS (joint) bersama cert file & key file henpon korang nanti.

Keempat
Mari sediakan cert file & key file utk henpon korang.. utk makluman korang, jika korang xmo flash kan henpon (utk memudahkan korang install application lain in future), so sila guna cara ini.. memula, sila log-in dan register dulu kat website nih Cert OPDA dan kemudian sila folow step kat link nih http://cer.opda.cn/en/index.php?module=certificate&action=apply . kalu xpaham, sila refer gambar berikut (much credit to Eins) camne nak dptkan no IMEI henpon korang?? sila taip *#06#


Bler da submit, sila uji kesabaran anda utk tunggu cert file dan key file korang siap dalam masa satu minit atau satu jam atau satu hari mahupon satu bulan.. wahahaha.. aku nyer kes dpt lepas 2 hari.. nanti bler da siap camni laa ruper nyer page nyer.. haaa.. key dan cert file nih bleh pki sampai bler2.. sila simpan leklok yer..


Kelima
Apabila sumer dah ready, sila jointkan software i-SMS, key file dan cert file ikot step kat website nih http://www.gosymbian.com/SSIS_download.html aku rase mmg cukup lengkap dan mudah difahami..

at least summary nyer adalah sprt gambar berikot (tq Eins).. ingat yerr.. sila masokkan key 0123456. nanti output file tuh tuh tukar arr nama nyer "i-SMS Complete" atau aper jek yg korang suka.. kalu gambar bawah nih diberi nama "signed by Eins"..


Keenam
Yeaahhh!!!!.. so skang software i-SMS Complete dah siap.. skang bleh la korang masokkan dia ke dalam memori kad henpon korang dan g kat file manager > cari file i-SMS Complete > install dengan senyom.. hehehe.. bler da siap install, g laa godek2 tgk aper yg leh adjust2 mcm font size dan lain2.. 

Ketujuh
Tahniah.. harap korang paham yer.. hehehehe...


2 comments:

hani_zan said...

kredit kat saye gak sbb saye yang bagitau awk pasal sms ni...hehehehhehe

Fadli Tahir said...

hahaha.. masehh yerr... hihihi..