rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Wednesday 13 January 2010

Nadi baru yg menjimatkan :)


Salam semua.. sekadar nak sharing benda yg aku eksperimen ini hari.. sejak tuka enjin tebo kecik nih, mcm2 aku nak try.. hehe.. so hasil nyer aku nak kongsi bersama korang.. tapi itu pon kalu korang minat nak baca lah.. hehehe.. Al-kisah arini aku telah berazam utk test penggunaan minyak keta stelah enjin ditukar dengan nadi baru.. walaupon cc nyer kecik (660cc jek) maka cukuplah utk aku capai impian dan hasrat aku utk berkereta pick-up dan ader kepish2.. wahhh... lg pon aku nih xreti nak bwk laju2 pon.. bawak 130kmh pon da risau jek.. hahaha..

Maka hasil kesabaran dan pemantauan dari masa kesemasa walhal skali test dlm 35minit jek.. maka ingin dipertontonkan secara kasar penggunaan minyak didalam perjalanan pergi kerja dan pulang kerja.. Perincian nyer adalah seperti berikut:-




Pasang Air-Cond = TIDAK
Kelajuan = Purata 70kmh ke 90kmh
Jarak dari umah ke opis =  30km
Boost = kurang 0.5bar
Jalan jem @ xjem = sket jem jek pastu drive dgn ensem.. wahaha...

Sewaktu nak g keje
(Kat umah)


(Da sampai parking opis)


Dan skali lagik test masa nak balik umah plak
(Kat parking dpn opis, sbb alih keta dulu pas minom ptg)


(Da sampai umah)



Hehehe... sorilaa aku pon  xtau laa brape Sen per Kilometer penggunaan minyak berkenaan sbb aku xpki RSM. aku bagi nengok gambar jek laa.. bagi yg pki kenari mungkin berpendapat penggunaan minyak sama mcm pki kenari manual enjin stended jek.. yup.. mungkin btol gak tuh.. hehehe..

Anyway, aku sgt berpuas ati dari segi kos penggunaan minyak sekiranya bwk keta tanpa air-cond dan dgn tiada napsu berlumba.. hehe.. kalu da on air-cond n mau main lenjan mesti paham2 laa kan.. nway, xde laa kuat sgt sbenar nyer kalu on air-cond pon.. cuma perbezaan ketara nyer adalah pick-up keta ataupon boost turbo tuh lagik sedap n mantap laa kalu air-cond tuh ditutup.. hehe..

2 comments:

Endy said...

Wuyoohh....jimat giler sey...nie yg jeles aku nie...uwawaaa

Fadli Tahir said...

bro, hang punyer K3VET lagik jimat laa... siyes.. aku test tanpa air-cond.. apa kata anda test keta anda tanpa air-cond gak, mesti lg cemerlang dr aku.. huhu..