rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Monday 21 June 2010

Status Facebook :D

Hye korang.. entah macam maner aku rase terpanggil plak untuk memberi ceramah yang agak poyo beserta sedikit pandangan serta pendapat (mcm sama maksud jek kan .. ahakss..) tentang Facebook nih.. sebetul nyer aku rasa diriku ini merupakan seorang peminat facebook yang agak tegar sehinggakan berMukaBuku dengan menggunakan iPhone aku tuh.. adakah aku dah terkene virus kipas susah mati facebook?? Hehe.. hakikat nyer aku percaya facebook telah byk membantu untuk bertemu semula rakan lama dan tahu laa aper perkembangan semasa rakan2ku ituh.. walaupun xsemua rakan2 yang aku dah add tuh aku kenal atau pon mempunyai pertalian persaudaraan, tp at least dorang mempunyai minat yang sama dengan aku.. normally berkaitan dengan hobi kereta kecilku itu.. hehehe..

Apapun, bukan lah itu merupakan tunjang utama entri nih yer kawan2.. entri yang nih bg aku agak serius sket laa kan.. ia berkenaan status yang diupdate yang kebanyakkan aku baca kepunyaan rakan2 aku tuh.. amaran awal utk korang yg sudi membaca entri ini adalah agar korang boleh membuka minda sebesar besar nyer dan amek isi nyer secara positif sahaja.. sila baca hingga ke akhir supaya kawan2 faham isi hati ini.. kerana isu yang aku nak timbulkan nih adalah terlalu sensitip bagi kebanyakan pihak.. ku mohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki andaikata coretan ini menimbulkan ketidaksenangan atau terkena pada batang hidung korang.. aku sendiri juga berharap bahawa apa yang aku tulis nih dapat aku manfaatkan untuk diri sendiri dan sebagai peringatan agar kita semua menjadi lebih baek selepas ini.. skali lagi aku nak tekankan disini bahawa aku bukanlah bagus sgt ttg benda2 nih, tp sebab korang sumer kawan2 aku, aku rase ia bagus untuk kita bersama renungkan..
Knape siyes sgt nih ek? hehe.. xdelah.. aku sbenar nyer agak rimas dengan segelintir mereka yang terlalu beremosi untuk menghapdetkan perkataan mahupun nota2 puitis yang sbenar nyer menjatuhkan diri mereka sendiri.. hohohoho… lain mcm kan .. aper maksud nyer?? Meh sini aku amek contoh seperti mengupdate status seperti “apakah nasib ku begini rupa” ataupun “mengapalah aku diduga sebegini” ataupun “aku bodoh” ataupun “lemah nyer diriku ini” ataupun “aku bosan dengan kehidupan ini”…. Adusss… kenapa la perlu diupdate status camtu ek… aku rase da mcm menjatuhkan diri sendiri jek.. mungkin niat si pengupdate status tuh minta simpati atau berkongsi emosi, tp bg aku, hakikat nyer facebook bukan lah tempat untuk kita membuka atau mendedahkan kelemahan diri sendiri.. bukan aper beb, bler sumer kawan2 baca, xsemua yang faham apa yang sbenar nyer berlaku.. ya btol bukan sumer orang yang kita perlu bagitau citer sbenar nyer, tp secara kasar nyer kawan2 kita sendiri baca; mungkin ada yang akan memandang rendah mahupun mencerca dek disebabkan status yang konon nyer mempunyai seribu makna tuh.. adehh.. maaf laa ek pada yang terasa.. tolong tolong tolong amek benda nih pada positif side jek ek..

Lagi satu jenis status yang terpampang ialah berdoa di facebook.. awak.. kalu nak berdoa, sila berdoa direct terus kepada Tuhan yang Esa.. bukan berdoa dengan ayat2 yang panjang2 supaya sumer kawan2 tahu anda sedang berdoa.. ingatlah.. sebaik2 ibadah adalah yang dirahsiakan.. so mesti korang faham apa maksud aku kan .. aku bukan lah ahli bijak pandai pasal agama.. tp keihlasan dalam berdoa itu penting.. ia hanya diantara kamu dan Dia.. bukan xbagus untuk berdoa.. doalah banyak2.. doakan aku kaya ker, doakan aku senang hidup didunia akhirat ker.. baguslah berdoa tuh kan .. Cuma agak kureng laa kalu berdoa kat facebook nih.. lebih baek korang letak jek terjemahan ayat suci al-Quran ker kat status tuh.. bleh gak berdakwah sket.. aku baca pon sejuk jek ati nih.. hehe.. skali lagik.. tolong tolong tolong positif yerr.. kalu korang negatif, itu bermakna korang nih jenis yang xboleh ditegur.. tp kalu korang nak wat gak, aku xkesah pon..aku xrugi paper pon.. maner status yg aku xsuka, aku xperlu la baca xpon aku hide kan jek.. btol x? huhuhu..

Status yang paling tidak menyenangkan hati aku ialah status dengki mendengki.. pastu jadi firestone (batu api daa..) supaya kawan2 dier bleh sama geng bengong mcm dia gaks.. contoh nyer si A nih update status xsuka si B.. pastu wat status angin2kan bahawa si B nih teruk gler laa, mcm jahanam laa… mcm sial laa.. menyusahkan idop jek laa.. hadooyaiiii.. come on laa.. kalu nak marah ker, nak majok ker, nak sensitip ker.. sila settle blakang atau straight to ampang point.. gentle laa sket.. skali skala tuh kira okla kan .. aku sendiri pon ader gak update status jiwa luka nih.. tp kalu dah hari2 update nak benci membenci dan berbaur hasutan, bagi aku ia agak tidak bijak dan tidak mencerminkan bahawa kita mempunyai pendirian yang tetap.. xperlu laa nak perang status facebook.. settle belakang tingkap sudah.. bukan sumer orang nak tahu pasal gaduh2 nih.. buang masa jek.. silap2 kawan2 kita yang baca tuh ingat kita nih penjahat, pengganas, busuk ati, kasar, tidak boleh dibawak berbincang dan sebagai nyer.. hadoi… padahal asal nyer kita nih muka ensem, cantik, bergaya, riang, memiliki kehidupan yang sempurna.. tp akibat keegoan kita tuh menyebabkan orang lain pandang serong plak.. huhuhu.. so pasni aku cadangkan agar kawan2 yang ku sayangi, bleh laa buat status yang sweet2 jek.. orang baca pon mcm nak tau jek aper yg sweet sgt tuh.. hehehe..

Bagi aku, 3 point utama diatas tuh merupakan perkara utama yang sepatut nyer menjadi renungan untuk kita lebih bermotivasi serta menjadi seorang lebih disenangi.. sbenar nyer ader laa beberapa point yang bagi aku bleh laa kawtim.. contohnyer seperti update status hanya dengan satu perkataan jek.. hehehe.. pepaham laa ek.. xpon update status yg membayangkan seribu makna.. ataupon satu lagi update status promosi brg.. tp xpelah.. bleh kawtim gak tuh.. kalu xmo baca, xyah tgk.. woohh.. xpelah.. as long ia tidak berbaur negatif, boleh laa kawtim kan .. jgn laa sombong sgt kan.. hehehe..

Abestuh aper yg sepatut nyer kita hapdet status ek?? pada pandangan aku laa kan .. adalah lebih baek kita update status2 yang membuatkan orang2 lain baca jadi heppy.. disamping buat orang lain hepi, kita juga akan menjadi lebih bersemangat.. lagi bagus kalu update status yang bleh membuatkan orang lain mendapat ilmu yang berguna.. hapdetlah juga status semasa kita; mcm skang korang kat tempat2 yg best ker.. mkn yg best kerrr.. dapat hadiah kerr... yg penting yg best2 jek.. yg happy.. yang manja2 dan gedik2 yg tidak keterlaluan pon bleh.. ahakss.. jgn hapdet yg sedey2.. hidup ini sepatut nyer dihargai dan tenang selalu..
Marilah kita bersama2 untuk menjadi lebih baek drpd apa yg kita ada sekarang.. kalau pon kita belum mampu membuat sesuatu yg hebat, marilah kita mulakan dengan sesuatu yang manis utk dibaca dan membuka minda bersama2.. skali lagik aku mohon maaf sgt2.. niat aku ikhlas agar kawan2 menjadi positif dalam hidup.. xkesahlah kalu sekali sekala kita nak hapdet status yg agak sensitif n tacing sket2.. kita juga manusia biasa yg tetap memiliki perasaan. cuma diharapkan apa yang dilakukan adalah berpada2 dan tidak keterlaluan.. salam syg utk semua.. cheerrrssss!!!

p/s: sbenar nyer aku serba salah utk up entri nih, tp demi utk peringatan kita bersama n sebab aku sayang korang, sedikit teguran dr insan yg hina ini berniat baik utk kawan2 aku malah untuk aku sendiri untuk tidak melewati batasan. ingat yerr kawan2, mengaibkan diri sendiri itu aper hukum nyer? sila fikir2kan yer.. love u all.. muah muah.. hehe..

No comments: