rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Sunday 20 June 2010

Oh My iPhone 3GS ;D

Hola guys.. dah nak lebih sbulan aku xwat entri baru kan.. rindu x? hehehe.. anggap jek la aku berehat yerr.. hehehe.. so berbekalkan semangat yg baru, skang aku nak sharing ngan korang tentang iPhone 3GS.. bukan niat nak berlagak ker haper ker.. yg penting niat aku adalah utk kita sama2 mengenal iphone yg konon2 nyer glamer sgt tuh.. hehehe.. at least bleh jd panduan utk bakal pemilik2 iphone mahupun bleh dijadikan ilmu supaya kita tahu sesuatu drpd xtau langsung.. hehehe..


Selesai sudah mukadimah yg agak poyo, mari aku kenalkan kepada korang iphone 3gs.. untuk makluman aku da pki henpon nih da dekat 2 bulan dah.. memula aku nak tekankan disini (jgn tekan keybod korang plak.. wahaha..) bahawa miliki iphone sbenar nyer anda membeli jenama Apple sbenar nyer.. pasnih aku akan mention harga nyer. so jangan wat2 terkejut plak harga yg melompat2.. hehehe.. kenapa aku cakap membeli jenama? Apple, bg aku ia adalah jenama yg disenangi.. kalu sbl nih aku adalah pemilik henpon nokia yg tegar dgn harga yang berbaloi dengan fungsi nyer yg sangat mesra alam. camne plak ngan iphone? ia adalah sesuatu yang berbeza.. (saspen x? hahaha..)
Untuk makluman korang, iPhone masok ke Malaysia melalui telco yg telah mendapat mandat (wow ayat xbleh blah.. ahaksss...) iaitu encik Maxis (yg salu line xsecun selcom) dan encik Digi (xpenah aku tpk nak tuka line nih).. snang citer aku pasnih citer pasal meksis jek laa ek.. sbb nih jek yg aku tau.. (limited info plak.. hahaha..)  kalu korang jumpa henpon nih (bukan melalui telco yg memerlukan korang amek kontrek samada setahun atau dua tahun) itu bermakna korang bli iphone melalui AP underwater scheme.. wowowo.. ayat ensem.. haha.. apa beza beli kat telco ngan AP??? henpon masih gak ori set.. tp its all bout warranty lah.. kalu bli melalui telco, dpt laa warranty setahun dan bleh dihantar semula ke mana2 maxis centre ataupon apple store kalu xsilap aku if korang  nyer iphone ader problem.. tp kalu korang bli yg AP set, kalu ader problem kene anta smula kat maner kedai yg korang bli tadik.. lagi satu AP set nih aku xpasti sama ada korang dapat "Unblock phone" ker atau tidak.. no gerenti n kene makesure kedai tuh unblock dulu..

iPhone terdiri daripada tiga versi.. iPhone 3G (8gig jek), iPhone 3GS (16gig / 32gig) dan iPhone 4(stakat entri nih ditulis, stok blom sampai malaysia.. maybe september 2010 br masok). iPhone 3G = xyah bli laa.. mmg laa rege nyer kurang dr RM1.k dgn kontrak meksis skang, tp ia bukanlah belian yg berbaloi.. snang citer jgn bli sbb faktor2 salu hang dan fungsi yg tidak setanding 3gs.. so aku cadangkan korang bli iPhone 3GS.. G bermaksod Generation yerr kawan2.. pilihan samada memori 16 gig atau 32 gig tuh terpulanglah pada nafsu masing2 yerr.. hehehe.. 3GS mempunyai fungsi MMS dan Os nyer yg lebih stabil yerr kawan2..
Skang secara jujur nyer marilah aku terangkan tentang harga pula.. untuk makluman korang, aku amek plan iPhone Value 1. makna nyer sila bayar RM2000.00 = RM1.8K (harga henpon slepas dapat diskaun RM200 sempena ulangtahun meksis bersama iphone) + RM200 (2 bulan prepayment)... dengan plan iPhone Value 1 korang bayar RM2K, pastu bill komitmen bulanan RM100. kemudian korang akan dpt free setiap bulan 500MB data dan free call antara meksis 5 jam lebih sikit.. hihihihi... oleh karne aku nih bukan lah pengguna internet yg tegar serta fungsi mobile internet didalam iphone nih pon aku lock. hehehe.. aku just guna utk facebook jek.. hehe.. pastu pelayar internet sprt Safari dan Youtube aku lock.. bayangkan lah kalu tgk youtube, perghh.. konpem free bytes tuh cepat jek sampai ke limit nyer.. apa yang lebih bahaya adalah sekiranya kita da reach free data limit, korang akan dikenakan caj seperti biasa iaitu 1kb data = 1sen. kalu 100kb = RM1.00.. kalu 10000kb = 10mb = RM10.. wahhh.. melompat2 kan rege nyer.. hahaha.. so berhati-hatilah yerr..
Untuk dishare bersama korang adalah aku da dpt 2nd bill aku yg bertempoh 30 hari (1st bill aku xsampai 5 hari ponn.. hehehe..) dan aku mendapati bahawa jumlah data yang aku dah gunakan ialah cuma 280MB jek.. so sbenar nyer aku masih berbaki 220MB yg telah dilupus secara automatis.. (rugi2.. hehehe..) sket jek  280mb yg digunakan?? itu sbb pki utk facebook jek taw.. xguna youtube, safari mahupun email.. (saje stress kan korang skali lagik.. hehe..) so sbg pengguna facebook mobil yg tegar, bg aku mmg berbaloi2 lah kalu pki iphone nih..
Abes stori pasal data usage (woohhh nak ckp english gaks.. hehe..) skang kita beralih kepada calls.. melalui iphone value 1, dpt free call 5 jam lebih sikit.. pastu kalu call plak bersamaa 15sen seminit ke mana2 rangkaian telco.. xkesah ke meksis, digi or selkom.. tp yg penting dlm negara laa kan.. kalu IDD plak lain rege melompatlah kan.. haha.. dari segi sms plak ialah 10sen semesej ke mana2 telco gaks.. untuk lebih panduan utk korang tahu pasal harga tepon, pelan2 yg ader dan rate sila rujuk dilaman meksis sendiri kat sini <---sila klik disitu.. hehehe.. bagi pelan yg berkomitmen lebih tinggi, ofkos rege tepon iphone lebih murah dan rate yg lebih menarik..

Knape aku amek plan iValue iPhone 1? ini adalah karne ia berkontrak setahun dengan harga tepon yg agak berpatutan laa kot.. hehe.. pas setahun, kalu aku nak pki line maxis gak, aku bleh tuka ke plan iValue Exec50 (monthly komitmen RM50 + rate call sms yg lebih murah) dan aku bleh tambah amek pakej iData bernilai RM50 utk 500MB data.. lebih berbaloi dr segi rate call dan sms sbenar nyer.. so wat masa skang kene redha jek laa dulu ek.. hehehe..
Aper yg best sgt pasal iPhone ek? siyes mcm aku ckp, bli iphone adalah karne bli jenama jek.. pastu rega mahal dan korang kene terima hakikat yg fungsi nyer agak terhad.. terhad?? yuppy.. ini katne iphone 3gs tak bleh wat video call, kamera 3MP yg xde flash, rakaman video yg xleh zoom dan bateri yg cepat abes.. almaklomlah skrin resolusi tinggi dan saiz skrin yg besar kan.. nasib baik laa bleh MMS kan.. so nanti bleh laa wat Live Blogging kan.. hehehe.. xlupa utk perhatian korang gak, ringtone yg ader dlm henpon jek yg bleh digunakan.. makna nyer xleh pki korang nyer lagu mp3 sendiri sbg ringtone.. sms tone pon mengalami masalah yg sama.. walaubagaimanapun, aku bleh cadangkan satu software lain kalu korang nak mp3 lagu kegemaran korang.. konpem menjadi nyer ringtone tuh. syarat nyer kene tempoh 30 saat jek.. ini link website dan software tuh.. sila download dan folo step nyer.. konpem korang happy.. hehehe..

Abestuh naper aku bli gak? maaf ckp ia adalah karne style nyer dan ke'glamer'an nyer laah.. hehehehe.. mcm style jek.. aper lagik? ofkos software interface nyer aku rase canggih dan cun... sms nyer plak mcm konsep kita chatting. bler tgk gambar plak, bleh zoom dengan menggunakan 2 jari utk membesarkan atau mengecilkan gambar.. style dowww... hehe.. bler taip sms plak, korang leh taip secara tegak ataupun landscape.. gambar2 dan video2 yg korang amek dan view melalui iphone nih korang akan dpt tgk dengan lebih cantik seperti high definition nyer kualiti gambar dan video... tp dgn syarat arr, masa korang capture tuh dlm keadaan cahaya yang cantik gak.. tidak dilupa, camera dier pon ader auto fokus taw.. 

Mempunyai kelebihan skrin besar juga  bermanfaat utk kaki2 game.. korang bleh download dan install game yg percuma atau berbayar dengan menggunakan klien iTunes.. haaa.. salu korang guna klien tuh utk dgr lagu jek kan... so skang fungsi iTune dah diupgrade sbg klien iPhone.. perbandingan nyer ialah kalu guna nokia kene guna klien OviStore.. btol x? untuk makluman korang gak, iTunes yg digunakan utk men'syncronise'kan iphone korang tuh perlu diinstall secara rasmi pada pc atau laptop korang yg utama jek.. ini bermakna, kalu da install kat umah, korang xleh install iTunes n update kat opis plak.. hohoho... untuk pertama kali install iTunes, korang kene register nombor kad kedit utk pembelian game atau application yg berbayar.. ada cara kalu mau skip step register tuh, tp aku xjumpa lagi kaedah nyer.. aku haritu pun entah macam maner lah iTune xleh register kad kedit aku.. hehehe.. so selamat laa kot.. hehehe..

Macam aku, aku download game dan application yg free jek melalui iTunes.. cuma yg xbest bagi sesetengah game free tuh ader iklan dan kalu korang salah tap, nanti terbukak lah website utk bli game/apps yang premium plak.. kene game byr gaks laa kan kalu xmo ilklan kat game.. hehehe..  ader cara sbenar nyer kalu korang nak games /apps yang berbayar tuh jadi free milik korang.. ia dipanggil JailBreak.. makna nyer korang kene install software JB dan kene config sket.. aku belum JB lagik iphone aku.. so xreti aku nak review.. sila refer http://forum.lowyat.net/iPhone sekiranya anda nak tahu lebih lanjut.. tp kalu phone failure or jd aper2, jgn salahkan aku yerr.. hehehe..
Iphone juga memiliki fungsi iPod utk korang mendengar lagu kegemaran korang.. tp kerja2 nak syncronice dan update masok ke dlm iPhone agak leceh sket.. so sila faham step btol2 yerr.. hehehe.. masalah yg aku hadapi sampai skang adalah xleh tgk video melalui ipod tuh.. btw, stelah digodek2, aku letak playlist video dlm picture folder, sync dan kemudian bleh tgk video kat picture folder.. hehehe..

Xlama lagi iPhone 4 akan kuar... skang da launch, tp akan tiba di Malaysia dalam bulan September 2010 kalu xsilap.. aper beza nyer ek?? snang citer, aper kekurangan yg ader dlm iPhone 3gs telah disettlekan melalui iPhone 4.. bleh wat video call, kamera 5MP dengan flash adalah benda paling ketara. resolusi skrin warna yang dipertingkat, design dan interface pon berbeza sket.. harga? pasti melompat lebih tinggi.. hahaha.. bagi mereka yg dah memiliki iPhone 3gs sprt aku, jgn laa kecewa yer.. ini karne apple akan menawarkan kita utk update OS 3.1 kita skang nih ke iOS4 sama mcm iPhone 4.. sila refer link nih...yeaayyyy!!!! tp hapdet tuh kene byr atau tidak, itu aku xpasti lg.. hehehe..

Haaa.. panjang btol aku berceloteh yerr.. hehehehe.. ilham melimpah ruah laa katakan stelah lama xberblogging.. hehehe.. diharapkan semangat ini akan diteruskan seperti terdahulu.. mcm dulu, target adalah 3 entri seminggu.. dpt dua pon jadik laa kot sbg pengubat rindu follower mahupun silent reader blog aku nih.. hehehe.. mungkin fungsi entri live blog akan lebih update dlm blog aku nih.. hehee.. cheerrrssss!!!!

No comments: