rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Thursday 24 June 2010

Komputer Dalam Hidupku

Salam semua.. (wahhh.. baek btol ucapan selamat kan ..) hehehe.. sbenar nyer aku ketandusan idea nak wat topik aper utk entri baru.. oleh karne aku dok mengadap pc nih, tetiba terpancutlah (wowwwwww…) idea untuk membuat sedikit ulasan tentang komputer sepanjang hidup aku.. ini maseh riview dalam kategori kehidupan aku lah.. aku tau ramai jek antara korang nih pakar komputer.. malah lebih hebat dari segi programming mahupun permainan (game) yg super advance kan .. hehehe.. xpe itu side korang lah.. ni stori ku pulaks.. yehaaa…

Episod perkenalan aku dengan apa itu komputer bermula semasa sekolah rendah.. masa tuh kalu xsilap masa darjah 4 kot.. hehe.. korang bayangkan lah disebabkan komputer masa tuh merupakan gajet yg kira power syialll.. wakaka.. dengan saiz CPU yg besar, masa tuh plak pki Window 95 jek tau.. monitor skrin warne hitam putih, disket bapak besar; tgk bekas simpanan disket besau nih pon da kira mcm hebat gler.. (skang da xpandang langsung disket kecik tuh ponn), printer dot yg amat bising dan beresolusi rendah serta dengan kertas print out saiz A4 yang bersambung panjang & ditepi ader lobang2.. huhuhu.. tp pada masa tuh kira dasat weehhh… kalu nak merasa main komputer tuh kene masok Kelab Komputer dan dikenakan sedikit yuran. Wahh.. dengan minat dan keazaman yang tinggi, akhir nyer berjaya gak join kelab komputer tuh.. tp itupon kene kongsi komputer dengan kawan.. chettt… ingatkan sorang satu komputer.. lalalalala….

Kalu xsilap aku laa kan (almaklomlah, umur da meningkat, ingatan da mula samar2.. ahakss..) masa tuh nyer aktiviti bersama komputer adalah untuk wat kad ucapan, belajar guna “Paint”, taip surat simple2 (yg paling leceh nak setting margin derr.. perghh susah nak paham..), print surat dan yang paling best skali adalah main game.. waaaahhh… game aper yg aku paling suka main? Ofkos arr main game Pac-Man.. wakaka.. memang enjoy woo.. siap mintak tolong kawan tolong tekankan butang arrow lagik.. wahaha… selain dari Pac-Man, game lain yg best adalah Pinball.. woooo.. dah nama nyer budak2 kan , kompem laa ala2 jakun sket main nih.. hahaha.. cikgu plak bleh siap reserve masa utk bg peluang kat murid2 main game.. padahal murid2 masok kelab komputer tuh sbb nak main game jek sbenar nyer.. wakakakakaka… pastu disket besar td dpt skali sarung n bleh bwk rumah n tunjuk kat mak abah.. giler tekno.. hehe..

Revolusi komputer nih sbenar nyer aku xfolo laa sgt.. cukuplah sekadar mengetahui bahawa disket besar dah mengecil, printer dot yg besar gedabak dah beransur2 jadi kecik, monitor berubah mempunyai warna dan kemudian dipertingkat ke resulusi yang tinggi, wujud game2 yang lebih maju.. hehe.. tp sejak dari sekolah rendah hingga abes menengah, tahap pengetahuan aku terhadap komputer nih agak limited karne faktor persekitaran yang tidak memerlukan komputer sebagai alat utk membuat tugasan sekolah.. yer loh.. folio n buku skrap tuh sumer menggunakan tulis tangan.. kalu ader pon kene taip pakai komputer pon boleh dikira pki jari jek.. agak jeles gak arr bler kawan2 skloah menengah bagi tau dorang ader komputer kat umah.. perghh gler kaya kan .. yer lorr.. harga komputer pada masa tuh mmg mahal gler.. so saper ader komputer kat umah time tuh kira dashyat arrr.. hehe..

Masa berlalu tanpa menoleh kebelakang (adeh.. aper merepek nih? Haha..), masa aku kat UPM ditahun pertama kalu xsilap laa kan (hilang ingatan lagi pulok), abah menghadiahkan aku sebuah set komputer yang dibeli mengunakan duit KWSP.. masa tuh ader program satu komputer satu rumah tau yang dianjurkan oleh Pos Malaysia.. aku pon xpaham camne Pos Malaysia bleh jd penganjur program tuh.. camne kempen nyer?? Alkisah Pos Malaysia telah mengadakan kempen berkenaan. Mereka menyenaraikan beberapa pakej PC yang lengkap serta menguruskan dari segi permohonan dan pemprosesan pembelian PC dengan kerjasama pihak KWSP.. stelah sumer dokumen diperlukan lengkap, xlama lepas tuh set komputer tuh dihantar ke rumah.. orang yang paling gembira? Ofkos arr aku.. hehehe.. mmg best..sonok gler.. time tuh OS yang paling latest adalah Windows ME.. haaa… sweet kan .. hehe.. so dengan sedikit ilmu pasal komputer, bleh laa aku ajar adik2 aku cara menggunakan komputer dengan betol.. main game lagi best.. punya laa sonok, macam2 cd game dan installer yang aku beli.. oleh karne tujuan asal set komputer nih dibeli untuk tujuan memudahkan aku wat assignment masa kat uni, so mmg aku selalu angkot PC (sebut pc jek lah pasnih, penat nak taip komputer; panjang sgt.. wakakaka..) ulang alik dari umah ke kolej (kira mcm asrama lah..).. senior2 aku time tuh pon tgk aku lain mcm jek sbb asal hujung minggu jek aku angkot pc bawak balik umah pastu ahad petang bawak balik kolej.. hahaha.. kira da mcm xbleh berenggang lah kan .. padahal nak main game jek lebih.. assignment nyer sket jek.. korang bayangkan lah kalu bilik aku kat tingkat 2 tuh asek turun naik bawak pc.. hehehe..

Yang menarik nyer pada tahun kedua aku kat uni, mmg best.. boleh dikatakan setiap bilik kat tingkat kami tuh ader pc.. kami siap bleh wat networking plak tuh (konsep WAN) dengan menggunakan switch sebagai router antara bilik2 kat tingkat kami.. nih sumer gara2 nak main game laa punya pasal.. wakaka.. game aper yg kami main?? Mestilah counter strike, fifa, need for speed dan sebagai jenis strategy game (haa yg nih aku xminat main sbb aku mmg xsuka main game strategi mcm DOTA).. hehehe.. kene plak ramai kengkawan yang tahap ilmu pasal IT nih tinggi, kat ctu bleh gunakan dorang untuk belajar serba sedikit tentang camne nak wat maintainance, upgrade komponen CPU, format OS, setup networking, install software dan mcm2 lagik lah sampai apa yang aku tau skang nih.. hahaha.. tinggi sgt ker ilmu nih.. xdelah.. biase2 ajerr.. klakar gak rase nyer sampai kengkadang tuh rase pc dah bengong jek, tros nak format jek.. males mau wat troubleshooting.. kira nyer at least dalam satu semester tuh mesti 2 kali aku format pc.. hahaha.. kalu stakat nak tolong kawan2 format pc dorang (ekspeselly dak2 pompuan arr, dak laki xyah… hahaha..) tuh kira kacang jek lah.. siap bleh installkan jek software wajib ader dlm pc.. boleh laa kan .. daripada xtahu langsung..

Mengumpul mp3 lagu2 pemes dan video2 muzik merupakan antara hobi aku.. maner xnyer, sampai satu masa tuh aku bleh dianggap stokis lagu2 mp3 yg paling uptodate.. kengkawan pon senang sket nak mintak n transfer pakai pendrive jek.. haaa.. pendrive punya harga time tuh pon bleh tahan gak arr mengarut xmcm skang.. skang kira rege pendrive tuh murah dah ditambah gak laa dengan saiz yg lebih besar.. kalu korang nak tau, pc aku ader tv card tau.. haaa.. memang best, orang lain kene tgk tv kat bilik tv, aku bleh jek tgk kat bilik.. tp aku still bercampor ngan orang lain kay.. hahaha.. oleh karne aku nih punya banyak lagu2 mp3 dari pelbagai genre termasok dangdot dan irama malaysia (errrrkkkk????) beserta dengan bakat mengomel paling hebat (poyo), maka aku telah dilantik utk menjadi DJ utk memutarkan lagu bagi memeriahkan lagi event2 kat kolej tuh.. contoh nyer mcm event makan2, sampaikan aidilfitri dan memacam lagik.. hehehe.. so dari situ lah bermula nyer lebih ramai warga kolej untuk mengenal aku.. yerloh, orang lain terkenal sbb jg wakil pelajar lah, pandai main alat musik lah, glamer itu lah, ini lah, so aku dengan cara aku iaitu menghiburkan kawan2 laa yerr incek incek.. hehe..

Sejak aku abes blajar kat uni dan start bekerja, pembelajaran aku tentang pc nih agak terhenti.. so mcm xde info baru yg aku blajar terutama nyer dari segi troubleshoot OS Vista mahupun Window 7.. bukan aper, sampai skang aku xreti nak wat partion utk window jenis nih.. dah buat beberapa kali tp xjd.. hehehe.. so biarkan jek laa and pakai jek aper yg ader.. hehehe.. skali lagi rezeki aku datang untuk aku memiliki sebuah laptop.. hehehe.. so da preinstall window 7, so bleh laa tau sedikit sebanyak pasal OS nih.. siyes ckp, window 7 nih mmg yg terbaik diantara OS yang aku penah guna.. huhuhu.. masih mengekalkan setting pc asal dan install benda2 wajib, diharapkan pengetahuan aku pasal komputer nih akan bertambah laa.. bak kata orang, bler kita ader barang, baru laa best kalu nak folo dier nyer hapdets n knowledge (nak ckp BI gaks.. lalala..) yer x?? hehe..

Adapun begitulah kisah nyer diriku dan pc.. pc yang ader kat opis pon aper jek yg bleh dihijek pon.. sumer setting network n xleh nak ejas.. hehehe.. yer loh, kang kalu kaco setting, kene detect plak kang ngan IT Department.. hehehe.. memandangkan era berukband juga sedang melanda, aku pon ader gak pki tekno nih.. (nak citer gak.. xkire… hehe..) memula aku pki WiMax.. Cuma byr RM49 sbulan dengan prorate usage 5Gig data… mmg laju dan puas ati.. tp langit yang cerah, xkusangka hujan ditengah hari.. wahhhhh… ditakdirkan network dier ader prob kat kawasan umah aku.. lebih 2 minggu berurusan dan HQ Wimax tuh, akhir nyer perkhidmatan ditamatkan… lebih menarik adalah temanku plak bagi dia nyer modem berukband yg dah xdipakai.. so dengan hati yang girang tros bli simpact Celcom BB prepaid dan kembali lah umah ku berinternet.. yeayyyy..

Korang nyer kisah mesti lagik best kan .. pastu seting pc pon mesti yang high performance kan .. huhuhu.. aku jeles laa gak bler tgk kawan2 ader pc / lappy yg high spec.. tp aku xdela kesah sgt sbb aku nih bukan nyer kaki game yg memerlukan super power nyer seting tuh.. (ayat nak sedap ati..) hahaha.. Kalu korang ader benda nak share pasal pc nih, mari lah komen dibawah yerr.. masehh… hehe..

No comments: