rss
twitter
    Jom follow Twitter saya @fadlitahir :)

Wednesday 7 December 2011

Review: Ombak Rindu


Hai... So pada kesempatan ini, aku nak share sket pendapat aku (point of view) tentang citer Ombak Rindu yg mmg tgh hot kat wayang skang.. Stakat masa aku menulis review ini, dengar citer kutipan dah melebihi RM5 juta.. Mmg hebat dan bakal mengatasi hasil kutipan KL Gangster..

Aku rase xperlu lerr aku nak kasi sipnosis pasal tuh yer sbb korang leh ke official website dorang atau korang just google je Ombak Rindu kat search column tuh.. Kalu malas mau carik, meh baca sipnosis dalam Wikipedia nih.. Sila baca disini.. Cuma aku nak berkongsi sedikit aper yg aku rasa.. Aku jek yang rase. Kalu korang xrasa apa yg aku rase, maap lerr yerr.. Hehehe..

Al kisah bagi aku, citer nih xde la gempak sgt.. Kalu stakat nak bagi touching sket tuh, mmg banyak dah movie2 wayang mampu lakukan perkara yang sama. Cuma dari keberkesanan perjalanan cerita Ombak Rindu nih aku rase masih boleh diperbaiki.. Oh yaa.. Saya bukan orang pilem mahupon ilmuan seni utk mengkritik.. Ia hanya nukilan rasa hatiku sahaja yer.. Hehehe..


First skali aku rase gandingan Aaron Aziz dengan Maya Karin, bukanlah pasangan yang tepat.. Kenapa? Sbb aku rase Maya Karin nampak tua berbanding Aaron.. Xmatch langsong.. Aku dgr citer, kalu versi novel, watak Izzah tuh adalah wanita belasan tahun jek.. Jadi, kalu dibandingkan Maya Karin dan Aaron Aziz mmg nampak berbeza.. So, dari situ aku rase agak spoil.. Mmg xdinafikan lakonan Aaron dan Maya mmg gempak.. Otai kot dlm lakonan nih.. Tapi, kalu salah matching, mmg tetap salah.. Cuba laa amek contoh Lagenda Budak Setan dulu tuh. Si Farid Kamil mmg pasangan yg tepat bila digandingkan dengan Lisa Cakapelat.. Ehh silap.. Lisa Surihani.. Hehehe..

Yang kedua, Maya Karin mmg xsesuai pegang watak budak kampung.. Maap ckp sbb cara dia mengaji, cara hidup kampung, dress up dan percakapan pon mmg xnampak mcm budak kampung.. Mmg agak ketara lah terutama masa mengaji, lagu nyer pon nampak mcm pelat nak cakap omputih... Sori Maya, i like u but this time the watak not match for you..


Yang ketiga, time tengah2 romantis2 atas batu besar tepi pantai, scene dah mmg nampak bahagia jek.. Pastu leh plak ader plak budak kecik lalu kat blakang.. Siyes spoil.. Hahaha.. Mmg pemusnah.. Apsal laa tuan director xmo shoot balik.. Kata tempat tuh private villa.. Camne leh ader orang luar plak kan.. Kekeke..

Seterusnya, aku xperasan pon camne Haris leh tetiba terbuka pintu hati untuk terima Izzah sbg isteri.. Siyes there is no precious moment yg jelas menunjukkan Haris berubah hati.. At least, peranan skor muzik mmg penting.. Ini tetiba jek dah nak kawen.. Baek plak tetiba, walhal sbelom tuh perangai macam hampes.. Cuba laa at least amek moment dalam citer hindustan Mann tuh.. Kan bleh nampak transisi perubahan hati utk berubah.. ;D

Walaupon lakonan Lisa Surihani mmg mantop dlm citer nih, tp ader gak nampak mcm Lisa aka Mila nih control dan tak all out.. Walaubagaimanapun Lisa mmg terbaek dlm citer nih.. Tambah plak dia bleh seksi2 plak dlm citer nih walaupon dia nih mmg skeping jek body nyer.. Hehehe..


Haaa.. Nih lagik satu pasal isu lawak.. Apsal orang dok kecoh tentang adegan ranjang dlm citer nih? Bler aku tgk, xde pon.. Stakat romantis atas katil tuh biase jek laa kan.. Pelik btol bler ader orang ske kondem2 nih.. Mencik!! Hahaha...

Cukup laa kot point2 utama yg aku nak share.. Jalan citer mmg agak menarik dan shot kamera pon menarik.. Tp blom mampu untuk aku bagi rating tinggi untuk citer nih walaupon orang kata citer nih best gler sampai kita leh bermain dengan perasaan.. Siap nangis2 lagik tgk.. Aku rase biase jek.. Lagenda Budak Setan lagik tacing kot.. Hehehe.. Jadi, mcm dalam status FB aku, aku hanya rate 3.5 / 5 bintang jek... Salu citer melayu yg gempak pon aku xpernah bg 5 bintang pon kan..

Ini cuma aku nyer review jek.. Korang xyah la nak butthurt.. Mmg xdinafikan citer nih merupakan bakal movie yg akan menjadi koleksi movie aku yg sedia ada.. Lebih berkualiti daripada filem sampah arahan Profesor itu.. LOL..

3 comments:

PimPim said...

citer Ombak Rindu menarik tp jalan citer dia byk shot cut...byk cerita yg xde dlm filem ni..that y akak x mo tgk filem ni kt panggung tunggu cd aje la...

phat_lee said...
This comment has been removed by the author.
phat_lee said...

standard kalau dari novel jadi movie, susah nak ikut flow novel...even citer Lord Of The Rings pun x ikut flow novel.Patut masa final chapter LOTR tu, Souron dapat balik badan... aku x tgk lagi pilem ni...xtau bila.